Visits

Suomi - Finland

Väliojan koulu









The first two days in Madrid







Wednesday, 19th of September

Isäntäkoulumme
Kuvia avajaisseremoniasta 





Matkalla mukana olivat Jaana Ojaniemi, Veijo Tikanmäki ja Mika Skantz.

Esikoululaisilla oli evästauko ja kuten huomaatte, jokainen on tuonut omat eväänsä kotoa.

1-2-luokkalaisia

3-4-luokkalaisilla oli fyysikkaa.
 Iltapäivällä siirryimme kolmanneksi suurimpaa linnoitusalueeseen Puolassa. Ksiazin linnalla oli mielenkiintoinen historia venäläisten ja saksalaisten vallan alla.



 


Thursday, 20th September 


Torstaina lähdimme aamulla Wrocklawiin, missä sää helli meitä +30-35 asteen helteellä. Päivän mittaan askelmittari saavutti hyvät lukemat, sillä 30 000 askelta oli lähellä. Wrocklaw on kaunis kaupunki, joka on historian saatossa ollut monen maan alaisuudessa ja saanut vaikutteita suunnilleen joka ilmansuunnasta. 




                    Tässä koolla koko meidän upea porukka. On ilo tehdä heidän kanssaan töitä!



                                          Tuntemattomien sotilaiden muistomerkki
                                   Japanilainen puutarha oli hieno ja rauhoittava päätös päivälle.


Wrocklawin kujilta löytyy myös toisenlainen maailma. Legioona pieniä hahmoja, jotka kaikki ovat alle 30 cm korkeita, väijyy kujilla, kurkkii oviaukoista ja roikkuu katulampuista. Nokkavat ja huvittavat pronssiset hahmot huokuvat persoonallisuutta - Wroclawin kääpiötontut ovat vallanneet kaupungin.

Kukaan ei enää tiedä, montako tonttupatsasta kaupungissa on valloillaan. Virallisen arvion mukaan yli 400 pientä patsasta löytyy kaupungin kätköistä. Tontut puuhastelevat paikoillaan omiaan, rientäen sammuttamaan tulipaloa, istuen kahvilassa työskennellen läppärillään ja ottaen aurinkoa toriaukiolla. Hahmoja löytyy elämän kaikilta alueilta; jos olet kaupungissa tarpeeksi kauan voit bongata postimiehen, lääkärin, pankkiirin ja kauppiaita - jopa hammaslääkärin. Konserttisalin ulkopuolella hoilaa 19 tonttua.

Jokainen tonttu on tunnustus Orange Alternative -liikkeelle, joka syntyi kaupungissa vastustamaan Neuvostoliittoa. Ne ovat symboli kommunismin ja neuvostovallan vastustamiselle, joka kulminoitui 1980-luvulla. Vapaata puhetta ja julkisen kokoontumisen puolustamista tuettiin maalaamalla surrealistista propagandaa, ja erityisesti ilkikurisia pieniä tonttuja.

 


Friday, 21st of September



 Third Erasmus + K2 project "NEWS: New Skills New Schools" Common Standards and Skills in Education, partner meeting in Lithuania

 Väliojan koulun opettajat Mika ja Jaana, sekä oppilaat Aada ja Rianna lähtivät Liettuaan yhdessä sivistysjohtaja Veijo Tikanmäen kanssa. Matkasimme Liettuan Klaipedaan seuraavalla reitillä: autolla Ylivieskaan, junalla Helsinki-Vantaalle ja lentokoneella Riikan kautta Palangaan, josta ajoimme taksilla määränpäähän.

 Sunnuntaina 15.4. saavuimme noin kello kahden jälkeen Klaipedaan ja hotellille, jossa tapasimme Liettuan koordinaattori Ingridan ja tyttöjen perheen. Tytöille perheeseen meneminen oli suhteellisen helppoa, sillä he asuivat samassa perheessä ja yhteyttä oli pidetty jo aiemmin.

Tytöt saivat tutustua tavallisen liettualaisen perheen arkeen ja tapoihin. Itämeri tuli tutuksi, sillä viikon lempiharrastus oli rannalla leikkiminen ja simpukoiden kerääminen, joita mukaan kertyi suhteellisen iso pussillinen.
Perhe oli ystävällinen ja huolehtiva, joten koti-Suomessa omat perheet saivat olla luottavaisin mielin, kuin myös opettajat. Iso kiitos!

Maanantaina oli ensimmäinen virallinen vierailupäivä ja Klaipedan  Tauralaukio Progimnazija-koulu järjesti meille hienot avajaiset. Avajaisten jälkeen pääsimme tutstumaan kouluun. Iltapäivällä koulun opettajat ja oppilaat järjestivät meille opastetun kiertokävelyn Klaipedan vanhaan kaupunkiin.


Tiistaina olimme pääsääntöisesti koululla osallistuen oppituntien seurantaan. Kävimme myös tutustumassa Klaipedan museoon.

Keskiviikkona meillä oli koulutusta, joka oli todella hyvin järjestetty ja erittäin mielenkiintoinen, kuuluu top 5 kaikista koulutuksista, joihin olemme vuosien varrella osallistuneet. Monta hyvää ideaa lähti kotimatkalle!

Iltapäivällä lähdimme Klaipedan merimuseoon, joka oli myös mielenkiintoinen ja erityisesti tyttöjen mieleen.

Meidän delegaatio matkalla merimuseoon.



Torstaina lähdimme aamusta yhteiselle retkelle Curonian Spitiin ja Nidaan, joka on Unescon suojelukohde. Kannas oli mielenkiintoinen sillä puolet siitä kuului Liettualle ja puolet Venäjälle. Retkellä pääsimme kävelemään hiekkadyynejä (1,5km) pitkin näköalapaikalle, josta avautuivat huikeat näkymät.

Hiekkadyynien alle on hautautunut ainakin kolme kylää. Talot ja rakennukset sijaitsevat nyt 30 metrin syvyydessä hiekan alla.

Reissumme oli antoisa ja mieliinpainuva, jota varmasti muistellaan pitkään.





  

 

 

 

 

Learning/Teaching/Training activities 15.-19.01.2018 

                            Cluj-Napoca, Romania

  Toinen matkamme suuntautui Romaniaan ja siellä Cluj-Napocan kaupunkiin. Tälle matkalle osallistuivat opettajien (Mika ja Jaana) lisäksi myös kaksi oppilastamme Eerik ja Eeli. Oppilaiden matkalle pääsyn edellytyksenä oli, että he asuvat perheissä, osallistuvat paikalliseen koulunkäyntiin ja tutustuvat projektiin. Pojat toimivatkin "tutor" oppilaina kevään aikana kuviksen tunneilla.




  Pojat kotiutuivat perheisiinsä alkujännityksen jälkeen oikein hyvin. Luokissa he opiskelivat kuten muutkin oppilaat. Painotus kuitenkin oli taideopetuksessa ja monenlaisia asioita sekä oppilaat että opettajat pääsivät kokeilemaan. Alla kuvia näistä aktiviteeteistä.





Yhden päivän ajan me retkeilimme, mutta taide ja käsityöt olivat voimakkaasti läsnä.


Matka Cluj-Napocaan oli erityisen antoisa ja antoi meille työhömme monta uutta ideaa ja toimintatapaa. Parasta oli poikien sopeutuminen vieraaseen kulttuuriin ja sen kunnioittaminen. Pojat ovat aloittaneet tutor oppilaina ja opettaneet värien merkitystä englanniksi kaikille 3-6-luokan oppilaille, myös eskarit olivat mukana.






 First Transnational Meeting in Latina 16.-18.10.2017

Ensimmäinen reissumme suuntautui Italiaan ja siellä isäntänä toimi Latinan kaupungissa sijaitseva Leonardo da Vincin koulu. New Skills New Schools koordinaattori Salvatore oli järjestänyt meille kolme kiireistä ja ikimuistoista päivää. Mukanamme toimme paljon uusia ajatuksia ja vinkkejä, joita kokeilemme myös omalla koulullamme.













 

                                      Väliojan koulu

Väliojan koulu on lapsen koulu, joka antaa oppilaalleen mahdollisuuden kasvaa ihmisyyttä kunnioittavaksi, ympäristöstään vastuuta ottavaksi ja tulevaisuuteen positiivisesti suhtautuvaksi kansalaiseksi.

Väliojan koulu on 3-opettajainen koulu, joka sijaitsee 8 km Haapajärven keskustasta Pyhäjärvelle päin. Koulu on varustukseltaan hyvä ja tilat ovat nykyaikaiset.

Väliojan koulu on yksi viidestä aluekoulusta Haapajärvellä ja on niistä myös pienin. Koulu tekee tiivistä yhteistyötä Välioja-Kuona kylätoimikunnan kanssa. Tästä yhteistyöstä hyvänä esimerkkinä ovat koulun pihalle saatu leikkipuisto ja kota, jota koululaiset saavat käyttää.

  Väliojan koulu on liikkuva koulu. Liikkuvan koulun tavoitteena on saada aikaan aktiivisempia ja viihtyisempiä koulupäiviä. Jokainen koulu toteuttaa liikkuvampaa koulupäivää omalla tavallaan. Keskeistä on kuitenkin oppilaiden osallisuus, oppiminen ja ajatus, että lisää liikettä - vähemmän istumista. 

Väliojan koulu pitää yrittäjyyskasvatusta tärkeänä.  Koulumme kuudesluokkalaiset osallistuvat joka toinen vuosi Yrityskylän koulutukseen.


Kuudesluokkalaisten Yrityskylä koostuu opettajien koulutuksesta, kymmenestä oppitunnista sekä vierailusta Yrityskylä-oppimisympäristöön. Oppimisympäristö on koululaisten oma yhteiskunta, pienoiskaupunki, jossa oppilas työskentelee omassa ammatissaan saaden palkkaa tekemästään työstä. Lisäksi oppilas toimii kuluttajana ja kansalaisena osana suomalaista yhteiskuntaa. Yrityskylä tavoittaa yli 70 prosenttia Suomen kuudesluokkalaisista.

 Koulumme on osallistunut kansainvälisiin projekteihin aiemminkin. Vuonna 2010-2012 olimme Comenius projektissa, johon osallistui useampi alueemme koulu ja kirjastotoimi. Viimeisin Comenius projekti oli 2013-2015 ja tuolloin olimme ainoa koulu Suomesta ko projektissa.

Voit lukea lisää:        facebook             koulun kotisivut

 

Erasmus+ yleissivistävälle koulutukselle 

KA2 Strategiset kumppanuushankkeet

NewS – New Skills New Schools – Common Standards and Skills in Education     

Uusia taitoja, uusia kouluja – Yhteisiä käytäntöjä ja taitoja koulutukseen


Tämän hankkeen tavoitteena on kerätä parhaat eurooppalaiset käytännöt osaamisen kehittämisestä, opetussuunnitelmista, pakollisten oppiaineiden ja niiden integrointi eurooppalaisiin suuntaviivoihin nojaten niin virallisesti kuin epävirallisesti. Nämä taidot, jotka yhdistävät tulevaisuuden elämälle välttämättömiä tietoja ja taitoja: sosiaaliset ja ihmissuhdetaidot, aloitteellisuus, kokemukseen perustuvat taidot, tieto-ja viestintätekniikan lukutaito, monikulttuuriset kyvyt, monikielisyys ja asenne oppimiseen. Nämä ovat keskinäisessä riippuvuussuhteessa, jossa painotetaan kriittistä ajattelua, luovuutta ja ongelmanratkaisukykyä. Kaikki kumppanikoulut ovat oppivelvollisuuden piirissä. Hankkeen pääasialliset kohderyhmät ovat opettajat, oppilaat (8-12-v) ja kouluyhteisöt.

Ryhmämme määritteli keskeiset avaintehtävät positiivisten toimintojen ja havaintojen käynnistämiseksi:

-       -  Opettajien ajattelutapa, tausta ja evoluution lähestymistapa vaikuttavat tulevaisuuden koulutusvaatimuksiin.

-       -  Testaa tiettyjä perustaitoja ja kykyjä opettamisen ja oppimisen näkökulmasta: sosiaalisuus, ihmissuhteet, monikulttuurisuus, aloitteellisuus, oppimalla oppiminen, kokemusperäiset tehtävät, tieto-ja viestintätekniset taidot ja vieraat kielet.

-      -   Kaikki resurssit (sisäiset ja ulkoiset), joihin koulu voi luottaa opetus- ja oppimisprosessin uudelleensuunnittelussa.

-        - Kouluyhteisön ja sidosryhmien (perheet, opettajat, oppilaat, opetussuunnitelman ulkopuoliset projektikumppanit, paikalliset viranomaiset ja Opetusministeriö) osallistuminen, tietoisuus ja vuorovaikutus 


-        Kartoitetaan koulutusjärjestelmien välisiä eroja ja yritetään luoda yhteinen ”Ihanteellinen eurooppalainen malli”. Tulevan projektin tavoitteena on parantaa EU:n kehittämissuunnitelmaa kussakin koulussa, siten että opimme toinen toisiltamme uusia tietoja ja taitoja, jotka liittyvät EU:n kehittämissuunnitelmiin.


Euroopan komission raportti:”Rethinking Education: Investing in skills for better socio-economic outcomes” (2012). Jäsenvaltioiden tulisi edistää yrittäjyystaitoja uusien ja luovien tapojen avulla, tämän tulisi ulottua kaikille koulutusasteille (alakoulusta korkeakouluun).


Pääarviontityökalu tulee olemaan ”SAT:School Assessment Tool” Matriisi, joka on erityisesti suunniteltu seuraamaan koulutusympäristöjemme kehitystä. SAT ei arvioi yksilöllisiä taitoja, vaan arvioi kouluympäristöjä, joissa taidot voivat kehittyä. Työkalun tarkoitus ei ole ainoastaan mitata käynnissä olevaa vaan myös käynnistää keskusteluita (koulujen sisällä ja ulkopuolella) epävirallisista ja kehittymättömistä taidoista virallisen koulutuksen yhteydessä.

Finland takes first steps!

The Erasmus + KA2 project has come forward. Monday 11.9. we told about the project to the student welfare team and at our school we were still going through the project on 13.9.2017.

 Our school is little school, where is only 37 students and three teacher. We have english teacher who visits our school only three times a week (six hours). So The project involves mainly 3-6 classes. The students are excited and are looking forward to Skype meetings.


Now our school students are designing the logo for the New Skills New Schools project! (Our school own thing, what is visible on the  New Skills - New Schools wallet)

















No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.