Η τρίτη κινητικότητα του Σχολείου
σε δραστηριότητα μάθησης / κατάρτισης
Στις 15-20 Απριλίου τρεις εκπαιδευτικοί του Δημοτικού Σχολείου Μαλίων βρεθήκαν στην τρίτη μεγαλύτερη πόλη της Λιθουανίας, την Κλάιπεντα, στο πλαίσιο της συμμετοχής στο πρόγραμμα Erasmus+ KA2 “NewS – New Schools, New Skills, Common Standards and Skills in Education”. Το σχέδιο αυτό αφορά στην σύμπραξη σχολείων με στόχο την ανταλλαγή καλών πρακτικών και την προώθηση της καινοτομίας σε σχέση με τις παιδαγωγικές μεθοδολογίες και την ανάπτυξη ικανοτήτων, τυπικών, μη-τυπικών και άτυπων δεξιοτήτων, σύμφωνα με τις Ευρωπαϊκές προδιαγραφές. Ήταν η τρίτη κινητικότητα του σχολείου και οι εντυπώσεις τους στις πέντε μέρες που περάσαν εκεί ήταν καταπληκτικές. Μαζί με τους εταίρους από την Ιταλία, την Ρουμανία, την Ισπανία, την Πολωνία και την Φινλανδία, επισκεφτήκαν το σχολείο “Tauralaukis Progimnasium” που, ενώ στεγάζεται σε παλιό κτήριο, οι καινοτόμες ιδέες των εκπαιδευτικών και η χρήση των νέων τεχνολογιών το κάνουν σύγχρονο και αποτελεσματικό. Παρακολουθήσαν ενδιαφέροντα μαθήματα Γλώσσας, Αγγλικών, Μαθηματικών, Μουσικής και Υπολογιστών και συμμετείχαν στο διεθνές συνέδριο "Innovative teaching methods and teachers' role using the CLIL method” κατά το οποίο οι εισηγήσεις από ειδικούς στο αντικείμενο εστίασαν στην χρήση καινοτόμων εκπαιδευτικών μεθόδων.Θα ήταν όμως παράλειψη να μην γίνει αναφορά και στις ομορφιές της περιοχής και στην φιλόξενη κουλτούρα των ντόπιων. Οι οικοδέσποινές και μαθητές/τριες του σχολείου, ξενάγησαν τους/τις εκπαιδευτικούς στα αξιοθέατα της παλιάς πόλης και του μοναδικού λιμανιού της Λιθουανίας ενώ τους μίλησαν για την ιδιαίτερη ιστορία και την πολιτιστική κληρονομιά της περιοχής και της χώρας. Επισκεφτήκαν επίσης την μοναδικού φυσικού κάλους χερσόνησο του Curonian Spit που προστατεύεται από την UNESCO, το κάστρο του Trakai και το ταξίδι τελείωσε στην όμορφη λιθουανική πρωτεύουσα, το Βίλνιους.
Τον Ιανουάριο του 2018, δυο εκπαιδευτικοί του σχολείου μας επισκέφθηκαν την πόλη Κλουζ-Ναπόκα στο βορειο-δυτικό μέρος της Ρουμανίας, ανεπίσημης πρωτεύουσας της επαρχίας της Τρανσυλβανίας. Κοντά στην πόλη Cluj ανακαλύφθηκε ένας από τους αρχαιότερους ανθρώπινους οικισμούς στην Ευρώπη. Επισκεφτήκαμε επίσης το αλατωρυχείο της Salina Turda, γνωστό από τους αρχαίους χρόνους, τον ναό του Αγίου Μιχαήλ και τον Βοτανικό Κήπο.
Η δεύτερη κινητικότητα του Σχολείου
σε δραστηριότητα μάθησης / κατάρτισης
Τον Ιανουάριο του 2018, δυο εκπαιδευτικοί του σχολείου μας επισκέφθηκαν την πόλη Κλουζ-Ναπόκα στο βορειο-δυτικό μέρος της Ρουμανίας, ανεπίσημης πρωτεύουσας της επαρχίας της Τρανσυλβανίας. Κοντά στην πόλη Cluj ανακαλύφθηκε ένας από τους αρχαιότερους ανθρώπινους οικισμούς στην Ευρώπη. Επισκεφτήκαμε επίσης το αλατωρυχείο της Salina Turda, γνωστό από τους αρχαίους χρόνους, τον ναό του Αγίου Μιχαήλ και τον Βοτανικό Κήπο.
Αυτή τη φορά, το ταξίδι, εκτός από οργανωτικό χαρακτήρα, είχε και επιμορφωτικό περιεχόμενο μιας και στο σχολείο Liceul de Arte Vizuale Romulus Ladea παρακολουθήσαμε διαλέξεις για την ιστορία της τέχνης και εργαστήρια με θέμα τη διδασκαλία των τεχνών (ζωγραφική, σχέδιο, γλυπτική, κεραμική, "land art" κά), την ενσωμάτωσή τους στην καθημερινή πρακτική και τη συνδυασμένη εκμάθηση αντικειμένου και γλώσσας (CLIL - Content and Language Integrated Learning) όπως την ταυτόχρονη διδασκαλία των Μαθηματικών και της ζωγραφικής ή της Μουσικής και των Επιστημών της Τεχνολογίας. Παράλληλα συμμετείχαμε ενεργά στις προγραμματισμένες βιωματικές δραστηριότητες.
Αυτό που αποκομίσαμε από την επίσκεψή μας ήταν η εξαιρετική σημασία της τέχνης στο ρουμανικό εκπαιδευτικό σύστημα. Στο ρουμανικό σχολείο οι καθηγητές ήταν εξαιρετικά καταρτισμένοι στον τομέα τους, ιδιαίτερα οι δάσκαλοι των τεχνών-κεραμίστες, ζωγράφοι, αγγειοπλάστες, γλύπτες. Τα παιδιά του σχολείου-500 στον αριθμό-ήταν πειθαρχημένα και συνειδητοποιημένα. Είχαν αναλάβει αρκετές από τις παρουσιάσεις του προγράμματος και μας εντυπωσίασαν με τον επαγγελματισμό και τη σοβαρότητά τους.
Ελλάδα - Ισπανία: φίλοι δι 'άλληλογραφίας!
Από τον Νοέμβριο 2017, εδραιώνουμε γέφυρες επικοινωνίας με τους Ισπανούς εταίρους μας και σε επίπεδο τάξης! Τα παιδιά μας αλληλογραφούν χρησιμοποιώντας τα Αγγλικά ως κοινό κώδικα για τη γνωριμία με συνομήλικούς τους σε πραγματικές και ουσιαστικές συνθήκες. Οι τάξεις Δ, Ε και ΣΤ γράφουν για το σχολείο μας, τον εαυτό τους, τα αγαπημένα τους πράγματα και ανταλλάσουν ζωγραφιές, δωράκια και χριστουγεννιάτικες κάρτες!
"Το Νερό" με εστίαση στην Επιχειρηματικότητα
Καθώς δουλεύαμε την ενότητα “Νερό”, ασχοληθήκαμε
με τις επιχειρηματικές δεξιότητες των παιδιών. Τα παιδιά του τμήματος Δ2, ανησυχώντας
για την πρόσφατη λειψυδρία, αρχικά έστειλαν ηλεκτρονικό μήνυμα στη ΔΕΥΑΧ, στο
οποίο ζητούσαν στατιστικά στοιχεία σχετικά με την κατανάλωση νερού στην περιοχή
μας. Σύμφωνα με αυτά, τα τοπικά ξενοδοχεία και ενοικιαζόμενα δωμάτια, αν και
αποτελούν μόλις το 23% του συνόλου των καταναλωτών, ξοδεύουν το 63%(!) του
νερού ετησίως. Έτσι αποφασίσαμε να κάνουμε κάτι για αυτό.
Τα παιδιά
επινόησαν ένα προϊόν το οποίο θα βοηθούσε τους ιδιοκτήτες των ξενοδοχείων να
μειώσουν την κατανάλωση νερού από τους πελάτες τους κατά τις διακοπές τους. Το
προϊόν είναι ένας μετρητής ο οποίος καταγράφει την κατανάλωση νερού σε λίτρα,
στο κάθε δωμάτιο ξενοδοχείου. Μόλις η κατανάλωση περάσει ένα ορισμένο όριο,
αρχίζει να αναβοσβήνει ένα φωτάκι και ταυτόχρονα εμφανίζεται ένα μήνυμα στην
οθόνη του μετρητή.
Τα παιδιά πρώτα
σχεδίασαν τις συσκευές και ύστερα τις κατασκεύασαν με καθημερινά υλικά, σε
ομάδες. Ήταν σημαντικό για μας το μήνυμα να είναι θετικό για τον πελάτη-για
παράδειγμα δεν είναι «Κλείσε το νερό» αλλά «Mόλις ξόδεψες
όσο νερό ξοδεύει ένα παιδάκι στην Αφρική σε μία εβδομάδα!». Τα παιδιά
τοποθέτησαν στους μετρητές διακόπτες για διαφορετικές γλώσσες, ηλιακά πλέγματα
για να επαναφορτίζονται και κάποια βρήκαν τρόπο να συνδέεται η συσκευή τους με
την τηλεόραση του δωματίου ώστε να εμφανίζεται και σε αυτήν το μήνυμα.
Ύστερα τα παιδιά, σαν μικροί επιχειρηματίες, υπολόγισαν το κόστος παραγωγής και την τιμή. Βρήκαν επίσης τρόπους διάθεσης στην αγορά-μέσω ενός τοπικού καταστήματος αλλά και διαδικτυακά, στο skroutz.gr!! Όταν όλα ήταν έτοιμα, προσκάλεσαν τους γονείς τους που έχουν ξενοδοχείο ή ενοικιαζόμενα δωμάτια-έχουμε 6- και προσπάθησαν να τους πείσουν να αγοράσουν τους μετρητές. Είχαν ετοιμάσει ενημερωτικά φυλλάδια και έστησαν μια μικρή παρουσίαση στην τάξη μας. Οι γονείς ήταν ιδιαίτερα απαιτητικοί και έκαναν στα παιδιά ερωτήσεις σχετικά με το κόστος, την εγγύηση της συσκευής καθώς και για το κατά πόσον είναι συμφέρον για τους ίδιους τους ξενοδόχους να προμηθευτούν το προϊόν.
Φεύγοντας, όλοι τους μας είπαν ότι η δράση αυτή τους έβαλε σε σκέψεις σχετικά με το αν κάνουν ό,τι μπορούν για τη μείωση κατανάλωσης νερού. Επίσης μας ανέφεραν ότι έμειναν εντυπωσιασμένοι από το πόσο βαθιά τα παιδιά είχαν κατανοήσει το πρόβλημα της διαχείρισης του νερού!
Η πρώτη επίσκεψη του Σχολείου μας - Δελτίο Τύπου
Την πρώτη του κινητικότητα στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus+ KA2 με τίτλο “NewS: New Skills – New Schools” πραγματοποίησε το Δημοτικό Σχολείο Μαλίων. Το σχέδιο αυτό αφορά στην σύμπραξη σχολείων με στόχο την ανταλλαγή καλών πρακτικών και την προώθηση της καινοτομίας σε σχέση με τις παιδαγωγικές μεθοδολογίες και την ανάπτυξη ικανοτήτων, τυπικών, μη-τυπικών και άτυπων δεξιοτήτων, σύμφωνα με τις Ευρωπαϊκές προδιαγραφές. Συντονίστρια χώρα είναι η Ιταλία και, εκτός από την Ελλάδα, υπάρχει εκπροσώπηση από την Ισπανία, την Λιθουανία, την Πολωνία, την Ρουμανία και την Φινλανδία.
Η πρώτη κινητικότητα/ διακρατική συνάντηση πραγματοποιήθηκε τον περασμένο Οκτώβρη, στη Λατίνα της Ιταλίας. από τις 15 ως τις 19 Οκτωβρίου. Η πόλη αυτή, η οποία βρίσκεται νοτιο-δυτικά της Ρώμης, ιδρύθηκε το 1932 από το φασιστικό καθεστώς κατά τη διάρκεια των έργων για την αποξήρανση της εκεί ελώδους περιοχής. Στην επίσκεψη αυτή συμμετείχαν τρεις εκπαιδευτικοί του σχολείου μας. Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης, περιηγηθήκαμε στους φιλόξενους χώρους του σχολείου L. Da Vinci – G. Rodari και παρακολουθήσαμε μαθήματα Γλώσσας, Μαθηματικών, Αγγλικών, Φυσικών Επιστημών και Πληροφορικής. Γνωρίσαμε και αλληλεπιδράσαμε με ένα σημαντικό αριθμό μαθητών- οι οποίοι μας δέχονταν με ενθουσιασμό. Αυτό που διαπιστώσαμε ήταν η έλλειψη τεχνικών και κτιριακών υποδομών του σχολείου και ο έντονος ακαδημαϊκός χαρακτήρας του ιταλικού εκπαιδευτικού συστήματος, ο οποίος θύμιζε το ελληνικό σύστημα στην εκπαιδευτική βαθμίδα του Γυμνασίου. Παρά τον ακαδημαϊκό αυτό χαρακτήρα όμως, στο σχολείο λάμβανε χώρα ένα πολύ σύγχρονο πρόγραμμα Ρομποτικής. Τα παιδιά, σε αυτό, είχαν την ευκαιρία να κατασκευάζουν προγράμματα εντολών για ένα ρομπότ, το οποίο παρέχει το Υπουργείο Παιδείας.
Παράλληλα, είχαμε την ευκαιρία να συνομιλήσουμε και να ανταλλάξουμε εμπειρίες και απόψεις με συναδέλφους από τις χώρες εταίρους και να προγραμματίσουμε τις δράσεις που θα υλοποιήσουμε στην σχολική τάξη. Την σύμπραξη των σχολείων χαιρέτησε ο Δήμαρχος της πόλης ο οποίος καλωσόρισε τις αποστολές ενώ πραγματοποιήθηκε και ξενάγηση στο Υπουργείο Παιδείας στη Ρώμη και στη βιβλιοθήκη την οποία στεγάζει, όπου φυλάσσονται βιβλία παιδαγωγικής από τον 19 αιώνα. Επίσης στη Λατίνα επισκεφτήκαμε το μουσείο τέχνης της πόλης και τα ρωμαϊκά ερείπια στην κοντινή Terracina.
Κατά την επίσκεψή μας αυτή αναδείχθηκαν σημεία σύγκλισης των εκπαιδευτικών συστημάτων αλλά και διαφοροποιητικά χαρακτηριστικά, ενώ αναπτύχθηκαν νέες γέφυρες επικοινωνίας και ουσιαστικού διαλόγου μεταξύ των συμμετεχόντων σχολείων και των μαθητικών πληθυσμών. Η επόμενη συνάντηση που θα έχει επιμορφωτικό χαρακτήρα προγραμματίστηκε για τον ερχόμενο Ιανουάριο στην Ρουμανία.
Τα πρώτα βήματα της Ελληνικής ομάδας!
Ακολούθησε συζήτηση για θεματικές ενότητες που μπορούν να αξιοποιηθούν και υπήρχε ομοφωνία για το "Νερό" ως το προτιμώμενο θέμα μιας και υπήρχε πρόθεση από τους περισσότερους να υλοποιήσουν πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης το κατά το πρώτο τρίμηνο, οπότε μπορεί να ενσωματωθεί το "Νερό" σε τέτοια προγράμματα. Παρ'ολα αυτά, παραμένουμε ανοιχτοί σε προτάσεις από τους εταίρους μας. Με το θέμα προς επιλογή θα ασχοληθούν τόσοι οι δάσκαλοι/ες των τάξεων αλλά και οι εκπαιδευτικοι Θεατρικής Αγωγής και Μουσικής. Δυστυχώς, το σχλείο δεν έχει στελεχωθεί ακόμα με εκπαιδευτικους Πληροφορικής και Εικαστικών, των οποίων η συνδρομή θα ήταν πολύτιμη, αλλά αναμένουμε... Οι εκπαιδευτικοί Αγγλικής Γλώσσας είχαν επίσης αρκετές ιδέες για την προσέγγιση του θέματος υπό το πρίσμα της ξένης γλώσσας. Τέλος, προγραμματίστηκε επίσκεψη στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Ρούβα/Αρχανών/Γουβών ώστε να συμμετάσχουν οι μαθητές κυρίως της Δ' και Ε' τάξης σε βιωματικά προγράμματα.
Με ενδιαφέρον δεχτήκαμε επίσης την πρόταση από τους Ισπανούς εταίρους μας για ανταλλαγή πληροφοριών σχετικά με τη δομή και τη λειτουργία του εκπαιδευτικού συστήματος κάθε χώρας και ανέλαβε να συντάξει την σχετική έκθεση μία από τις εκπαιδευτικούς.
Τέλος, έγιναν προτάσεις σχετικά με τον τρόπο εμπλοκής της τοπικής κοινωνίας στο σχέδιό μας και τα μέσα διάχυσης του προγράμματος στο ευρύ κοινό. Έτσι, αποφασίστηκε να γίνει στο άμεσο μέλλον μια επίσημη παρουσίαση του σχεδίου στο διοικητικό συμβούλιο του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, ενώ πληροφορίες για τις προγραμματισμένες δραστηριότητες θα αναρτώνται τακτικά στην ιστοσελίδα του σχολείου και σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Τέλος, έγιναν προτάσεις σχετικά με τον τρόπο εμπλοκής της τοπικής κοινωνίας στο σχέδιό μας και τα μέσα διάχυσης του προγράμματος στο ευρύ κοινό. Έτσι, αποφασίστηκε να γίνει στο άμεσο μέλλον μια επίσημη παρουσίαση του σχεδίου στο διοικητικό συμβούλιο του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, ενώ πληροφορίες για τις προγραμματισμένες δραστηριότητες θα αναρτώνται τακτικά στην ιστοσελίδα του σχολείου και σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Ciao Salvatore, we are all really excited to start our project -
ReplyDeleteΜπράβο (bravo)!
It's my pleasure to have you on board :-)
Delete